Bild
Huvudbyggnaden i Vasaparken
Foto: Johan Wingborg
Länkstig

Seminarier om akademisk frihet och det offentliga samtalet

Publicerad

Det har under senare tid ställts krav på att universitet runt om i välden ska ta ställning i kontroversiella frågor, utmaningar finns mot det goda akademiska samtalet, lärare och studenter utsätts för hat och hot – skälen är många att diskutera vad akademisk frihet och deltagande i det offentliga samtalet innebär idag.

Av den anledningen arrangerar fakulteten under 2025 tre seminarier där frågor om forskning, utbildning och det offentliga samtalet diskuteras från olika perspektiv. Seminarieserien vänder sig i första hand till anställda och studenter vid Samhällsvetenskapliga fakulteten men är öppen för alla intresserade.  

 

Akademisk frihet, yttrandefrihet och universitetets roll i samhället

Det första seminariet hålls den 23 april och har akademisk frihet, yttrandefrihet och universitetets roll i samhället som tema. Frågorna har på olika sätt aktualiserats under det senaste året bland annat på grund av de pro-palestinska manifestationer som genomförts vid många universitet i Sverige och på andra håll i världen. Manifestationerna väcker viktiga principiella frågor som kommer att diskuteras vid seminariet, till exempel: Vad innebär den akademiska friheten? Vilken roll har den i förhållande till yttrandefriheten? Och i vilket slags frågor bör universitet ta ställning?   

Läs mer i kalendern.

 

Det goda akademiska samtalet: utmaningar, hinder och lösningar

Det andra seminariet hålls 24 september med det öppna akademiska samtalet som fokus. Det kritiska men samtidigt respektfulla idéutbytet, präglat av nyfikenhet, öppenhet och tolerans för skilda uppfattningar. Vilka hinder inom och utanför universitetets verksamhet kan det finnas för detta? Hur kan det goda samtalet upprätthållas och utvecklas?    

Läs mer i kalendern

 

Hat och hot inom akademin

Serien avslutas sedan 26november med ett seminarium om hot och hat inom akademin. Vissa frågor resulterar oftare än andra i att lärare och forskare utsätts för hat och hot, via exempelvis kränkande mejl, inlägg i sociala medier eller hotfulla situationer i klassrum eller kollegor emellan. Hur kan lärare och forskare stöttas i sådana situationer och vilka konsekvenser kan hat och hot mot enskilda få i förlängningen för verksamheten i stort? 

Läs mer i kalendern.

 

– Min förhoppning är att diskussionerna inte ska stanna här utan att seminarierna ska leda till vidare samtal om dessa viktiga frågor, säger dekan Carl Dahlström.  

 


Publicerad av:
Samhällsvetenskapliga fakulteten