Överklagande
Om du anser att ett beslut gällande dig är felaktigt kan du överklaga det. För att ditt överklagande ska behandlas måste du sända in det inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Beslut som kan överklagas
Följande beslut kan överklagas:
- behörighet
- anstånd
- att inte få återuppta studier efter studieuppehåll
- tillgodoräknande
- examen
Om du anser att din utbildning inte följer studiereglerna ska du i stället lämna ett klagomål. Om klagomål som rör utbildningen
Innehåll i överklagan
Överklagandet bör vara underskrivet och innehålla följande uppgifter:
- vilket diarienummer beslutet har
- vilket beslut som överklagas
- vilken dag du tog del av beslutet
- varför du anser att beslutet bör ändras samt vilken ändring du önskar
- ditt namn, adress, e-postadress och telefonnummer
Adressering av överklagan
Överklagan ska skickas till följande adress:
Överklagandenämnden för högskolan
Göteborgs universitet
Box 100
405 30 Göteborg
Eller via e-post till registrator@gu.se
Behandling av överklagan
När ett överklagande inkommer till universitetet bedöms ärendet på nytt. Universitet omprövar beslutet och kontrollerar information eller underlag som tillkommit, och som kan ligga till grund för en ändring av beslutet.
Om det tidigare beslutet inte ändras sänds överklagandet till Överklagandenämnden för högskolan, tillsammans med ett yttrande från universitetet.
Överklagandenämnden ger dig därefter normalt möjlighet att komplettera ditt överklagande. Slutgiltigt beslut fattas sedan av Överklagandenämnden.