Masterprogram i didaktik
Läs mer om Masterprogram i didaktik på gu.se.
Här har vi samlat information för dig som studerar på Masterprogrammet i didaktik. Här hittar du kontakter, information om kurser i programmet och utbildningsplan.
Kontakt
Programledare
Svarar på övergripande programfrågor.
Studieadministration
Svarar på frågor om registrering, intyg, betygsrapportering och schema.
Studievägledare
Studievägledare svarar på frågor och ger stöd i studiesociala frågor, behörighetsfrågor, stöd vid funktionsnedsättning, eventuell tillgodoräkning av tidigare högskolepoäng.
Kurser i programmet
Termin 1
Didaktikens historiska perspektiv, DIM100, 15 hp
Behandlar didaktik som vetenskapligt fält, dess grunder och dess framväxt. Inom kursen diskuteras och analyseras centrala didaktiska problemställningar och du får möta aktuell didaktisk forskning. Den didaktiska triangeln kring urval och undervisning uppmärksammas särskilt. Vem är eleven och vilka behov har hon? Vad ska undervisas om? Varför? Hur ska det gå till?
Termin 2
Didaktiska forskningsinriktningar, DIM200, 15 hp
I denna kurs studeras lärande som fenomen. Kursen behandlar olika sätt att se på hur människor lär och diskuterar vilka konsekvenser dessa olika lärandeteorier får för hur undervisning bör bedrivas. Vad innebär det för undervisning om man ser lärande som inlärning av beteende, som deltagande i praktiker eller som förvärvande av kunskaper?
Kursledare:
Studieadministratör:
Termin 3
Vetenskapliga metoder i didaktik, DIM300, 15 hp
I kursen behandlas grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar med inriktning mot det didaktiska fältet. Hur vet vi det vi tror vi vet? Hur kan vi säkerställa att vår kunskap är giltig? Hur kan vi skapa trovärdig kunskap? Inom kursen diskuteras frågor kring forskningskvalitet och frågor kring reliabilitet och validitet i både kvalitativt och kvantitativt inriktad forskning.
Termin 4
Didaktiska forskningsinriktningar, DIM400, 15 hp
Bedömning av elevers kunskaper är en central uppgift för skolan. I denna kurs studerar du bedömningens historiska bakgrund, olika bedömningssystem och olika sätt att genomföra kunskapsbedömningar. Frågor kring summativ och formativ bedömning samt storskaliga prov, exempelvis PISA, diskuteras speciellt.
Termin 5
Metoder för utveckling av undervisning, DIM501, 15 hp
Elevernas lärande är skolans primära uppgift. I denna kurs presenteras och diskuteras olika former av kollegialt samarbete kring att förbättra undervisning och olika metoder som har som mål att förbättra undervisning och elevers lärande, exempelvis lesson study, learning study och designstudier.
Termin 6
Vetenskapliga metoder i didaktik II, DIM600, 15 hp
Kursen har som mål att förbereda dig för att kunna designa och genomföra en självständig undersökning och presentera den i en masteruppsats som uppfyller vetenskapliga krav. I kursen diskuteras relationen mellan en undersöknings frågeställning, metod och kunskapsanspråk. Du genomför datainsamling med användande av olika metoder, tränar på att analysera insamlade data och diskuterar olika designers för-och nackdelar i relation till en frågeställning. Inom kursen uppmärksammas också olika former för akademiskt skrivande.
Termin 7 och 8
Examensarbete i ämnesdidaktik, DIM70Ä alternativt
Examensarbete i allmän didaktik, DIM70A, 30 hp
Masterprogrammet i didaktik avslutas med att du genomför en självständig undersökning inom ramen för din valda inriktning och presenterar den i form av en masteruppsats som uppfyller vetenskapliga krav. Uppsatsen ventileras vid ett speciellt seminarium och du kommer också att vara opponent på en uppsats.
Utbildningsplan
Programråd
- Programledare och ordförande: Anna-Lena Lilliestam, institutionen för didaktik och pedagogisk profession
- Studentrepresentant: Charlotte Strandberg och Kajsa Åström
- Administrativt stöd: Mikael Lipschütz, institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Mötestider och anteckningar
Kontakta administrativt stöd.